Psycholog Matějček uvádí, že předškolní děti touží překročit hranice svého nejbližšího rodinného okruhu k vědomí vlastního „já“. Proto většina dětí po třetím roce vyhledává společnost jiných dětí. Děti v tomto věku mají chuť trávit čas s kamarády, projevovat se radostně, dělat legraci, hrát si s nimi. Matějček to pojmenovává jako souradost: „Jsem mezi vámi rád, je mi tady dobře, je mi veselo!“
Aby adaptace vašeho dítěte mohla proběhnout co nejlépe, doporučujeme vám tyto rady:
- Ve spolupráci s učitelkami sestavte plán individuální adaptace vašeho dítěte.
- Informujte učitelky o specifických zvláštnostech dítěte.
- Důvěřujte učitelkám a jejich práci. Nebojte se, učitelky jsou vnímavé a citlivé k potřebám dětí.
- Věřte, že chceme, aby se vaše dítě cítilo v mateřské škole bezpečně.
- Netvrďte dítěti cestou do mateřské školy, že jdete na procházku. Dítě vám věří, nezklamte jeho důvěru.
- Dítě voďte do mateřské školy včas a nejlépe ve stejnou dobu. Také při vyzvedávání dítěte dodržujte stejný čas, aby dítě chápalo, kdy Vás má očekávat (po obědě, po odpolední svačině).
- Umožněte dítěti, aby si do MŠ přineslo svůj oblíbený „tichý“ předmět z domova. Existence pevného bodu zmenšuje nejistotu a případný strach z neznámého prostředí.
- Nepřiznávejte, že je vám po dítěti smutno a že se vám stýská. Dítě nasává emoce rodičů velmi silně. Proto buďte klidní a vyrovnaní, když nám dítě odevzdáváte.
- Jestliže vy sami máte negativní zkušenost z mateřské školy z dětství, nepřenášejte tyto emoce na dítě.
- Rozvrhněte si dostatek času na předání dítěte učitelkám. Spěch a netrpělivost je pro dítě zneklidňující, vždyť zpočátku mají co dělat, aby vám uvěřily, že si pro ně zase přijdete.
- Vyhněte se planým slibům. Neříkejte dítěti, že si ho vyzvednete po obědě, abyste si rozloučení ulehčili, když jednoznačně víte, že dítě bude muset v mateřské škole spát. Dítě to bere jako zradu. A učitelka není v lehké pozici, jak dítě uklidnit a vás „neshodit“.
- Vysvětlete dítěti, že jej máte rádi a že nechodí do MŠ proto, že na něj nemáte čas nebo že s ním nechcete být doma. Každý má své povinnosti – vy práci, dítě pobyt v mateřské škole.
- Pravidelné rituály navozují pocit jistoty a bezpečí. Dodržujte každý den stejně krátký rituál – obětí, pusu, zamávání. Loučení zbytečně neprodlužujte.
- Slzy jsou v prvních týdnech běžné a většinou zmizí společně s odchodem rodičů.
- Buďte důslední. Když už se jednou rozhodnete, že dítě půjde do mateřské školy, nedejte se přemluvit a trvejte na svém.
- Nevracejte se do mateřské školy s tím, že když dítě pláče, vezmete si ho raději domů. Dítě tak bude vědět, že je schopno s Vámi emočně manipulovat a příště to opět zkusí.
- Nevynášejte unáhlené závěry, pokud se vám zdá, že adaptace dítěte není ideální. Určitě se vyplatí vyčkat. Každé dítě má jinou schopnost adaptability. Vše chce svůj čas. Obrňte se trpělivostí a klidem.
- Těšte se na opětovné shledání s dítětem.
- Ptejte se dítěte, s čím/kým si hrálo. Co se mu dnes líbilo. Pokud vám dítě řekne, že neví, co dělalo v mateřské škole, neznepokojujte se. Je to známka toho, že dítě žije přítomným okamžikem a proto má právo, nevybavit si, co se událo v MŠ.
- Sledujte společně s dítětem nástěnku mateřské školy – pročítejte si básničky a písničky. Prohlížejte si výtvarná díla dětí. Ptejte se, jak to vytvořilo. Prohlížejte si fotogalerii mateřské školy. Možná si dítě přece jen něco vybaví.
Každé dítě je originál, každá situace je výzva.
Těšíme se na vás i vaše děti.
