Naším přístupem se snažíme naplnit pedagogické principy významné italské lékařky, pedagožky a filozofky Marie Montessori (1870 - 1952), která za svůj celoživotní humanistický postoj byla dvakrát navržena na Nobelovu cenu míru.
Montessori pedagogika obsahuje řadu cenných myšlenek. Zde jsou alespoň některé z nich...
Pomoz mi, abych to dokázal sám
Tato prosba, s níž se malé dítě obrátilo na Marii Montessori, se stala hlavním krédem její pedagogiky. Úkolem dospělých je, aby dítěti umožnili vlastními silami a svým tempem získávat nové vědomosti a dovednosti, vrůstat do světa, který jej obklopuje.
Absorbující duch
Absorbující duch je nádherný dar, se kterým každé dítě přichází na svět. Bez vědomého úsilí, čistě jen tím, že „žije“, nasává jako houba jednoduše vše, co jej obklopuje. Zcela přirozeně, bez bloků a zábran. Je to ojedinělá vlastnost, která postupně slábne.
Ruka je nástrojem ducha
Děti mají od malička přirozenou touhu učit se. Absorbují vše, co se kolem nich nachází. Natahují se za předměty, manipulují s nimi. Práce rukou je základem pro pochopení jevů a věcí, pro rozvoj myšlení a řeči.
Dítě je tvůrcem sebe sama
Dítě má rozhodující vliv na svůj vývoj. Svým „naprogramováním“ a vlastní činností se podílí nejvyšší mírou na utváření sebe sama. Jak říká Montessori: „Děti si nesou vůli vědět sami v sobě.“
Respektování senzitivních období
Montessori vypozorovala, že v životě každého dítěte je jedinečný čas, kdy je nejvíce připraveno jednoduše, téměř bez úsilí, získat určitou dovednost.
Princip připraveného prostředí
Tento princip spočívá nejen v předem připraveném materiálním zázemí, ale součástí prostředí je i připravené dítě, připravení lidé, kteří se s dítětem setkávají.
Princip věkové heterogenity
Věkově smíšené skupiny jsou důležité. Mladší děti se učí od starších. Starší rády učí mladší a starají se o ně. Děti se díky tomu mnohem přirozeněji a rychleji učí nejen ze vzájemné spolupráce, ale také od sebe navzájem. Děti jsou vedeny k úctě k člověku, úctě k jeho práci, úctě k prostředí. Učí se respektovat práva ostatních, individuální svobodu a podřídit se dohodnutým pravidlům.
Dělená odpovědnost
Dělená odpovědnost souvisí s principem svobody a samostatnosti dítěte. Dítě dostává svobodu tam, kde je schopno převzít zodpovědnost. Cílem pedagoga je snaha postupně doprovodit dítě do stádia vlastní odpovědnosti. Každé dítě má jinak velkou (odstupňovanou) svobodu v závislosti na svých individuálních možnostech.
Polarizace pozornosti
Jedná se o mimořádně silné, hluboké a dlouhodobé soustředění na určitou činnost. Okolí by mělo tento stav dítěte respektovat a nenarušovat.
Práce s chybou
Dobře promyšlená pomůcka nabízí funkci sebekontroly. V Montessori pedagogice je chyba přítel. Všichni lidé dělají chyby, ale na svých chybách také rostou. Dělat chyby je přirozené.
Montessori pedagogika je o vlastním prožitku, radosti, touze poznávat svět.
Pojďme společně nahlédnout do tohoto světa....